
İçerik Stratejisi Nedir?
İçerik stratejisi, herhangi bir konuda oluşturulacak içeriklerden en fazla verimi alabilmek için yapılması gerekenlerin bütünüdür. İçerik stratejisi ile faydalı ve kullanılabilir bir içeriğin oluşturulması, yayınlanması ve yönetilmesi sağlanır. Bu şekilde doğru içerik; doğru kişilere, doğru mecrada ve doğru şekilde ulaştırılabilir.
İçerik Stratejisinde Dikkat Edilmesi Gerekenler Nelerdir?
İçerik pazarlamasında başarı elde edebilmek için bir strateji geliştirilmesi ve bu doğrultuda bazı noktalara dikkat edilmesi gerekir. Dikkat edilecek noktalar; içeriğin sunulacağı mecraya, kitleye ve amaca göre değişebilir. Tüm bu faktörler içerik stratejisi oluşturulurken dikkat edilmesi gerekenleri de belirler.
İçerik stratejisi oluşturulurken dikkat edilmesi gereken ilk nokta hedeflerin belirlenmesidir. Oluşturulacak olan içeriğin amacına göre strateji değişiklik gösterecektir. İçeriğin oluşturulmasındaki amaç; bilinirlik sağlamak, kullanıcı ile bağ kurmak, yeni ve eski kullanıcılara yönelik çalışmalar yapmak olabilir. İçerik stratejisi oluşturulurken amaç belirlendikten sonra buna yönelik araştırma yapılması da gerekir. Bu noktada hedef kitlenin özelliklerini bilmek fayda sağlayacaktır. Amaca yönelik araştırma yapıldıktan sonra içerik yazılacak konu belirlenebilir. İçeriğin formatına karar verilmesinin ardından ise yazıma geçilebilir.
Topic Clusters Nedir?
Kullanıcıların sayfada geçirdikleri süre ve site içerisindeki hareketleri arama motoru sıralamalarını önemli ölçüde etkiler. Bu nedenle doğru bir strateji ile oluşturulmuş içerikler, SEO çalışmaları için son derece önemlidir. Topic clusters modeli de tam bu noktada devreye girer.
Topic clusters (konu kümeleri); genel bir konu veya birbiri ile alakalı konular üzerinden ilgili içeriklerin planlı ve kapsamlı şekilde birbirine bağlanmasıdır. Topic clusters çalışması için öncelikle bir konu bütün olarak incelenir. Ardından ana ve ilgili alt konular şeklinde bir gruplama yapılır. Bu işlem ile alaka düzeyi ve aranma hacmi yüksek konular kolayca gruplandırılabilir.
Topic Clusters Bileşenleri Nelerdir?
Topic clusters çalışması için öncelikle konu ile alakalı odak bir kelime veya sayfa tespit edilmelidir. Odak konu tespiti sırasında aranma hacmi yüksek bir kelime üzerinden ilerlemek mümkündür. Bu işlem, daha özel sonuçlar elde edilmesini sağlayan longtail (uzun kuyruklu) kelimeler üzerinden de yapılabilir. Bu modelde belirlenen odak kelime/sayfa “pillar content” olarak adlandırılır.
Ana konu veya sayfa belirlendikten sonra bunlar ile alakalı alt alanlar tespit edilmelidir. Tespit edilen bu alt konular ise “cluster content” olarak isimlendirilir. Farklı konulara geçiş yapmadan önce belirlenen odak noktanın detaylarına inilebilecek bölümlerin tespit edilmesi, cluster content çalışmalarında dikkat edilmesi gereken bir noktadır. Belirlenen pillar ve cluster konularını birbirine bağlamak için ise içerik stratejisinde önemli bir yere sahip olan iç linklemelerden faydalanılır.
Topic Clusters Modelinde İçerik Stratejisi Nasıl Oluşturulur?
Google algoritmalarındaki güncellemeler neticesinde içerik çalışmaları, SEO başarılarının vazgeçilmezi hâline geldi. Topic cluster modelinde içerik stratejisi belirlenirken dikkat edilmesi gereken bazı noktalar vardır. Cluster çalışmaları her ne kadar SEO başarılarında büyük bir paya sahip olsa da yanlış inşa edilen modeller web sitesi için tam tersi bir senaryo oluşturabilir.
Konu Seçimi
Topic cluster modelinde atılması gereken ilk adım pillar content’in belirlenmesidir. Pillar content yani ana konuyu belirlemek, modeli doğru oluşturmak için çok önemlidir. Bu aşamada hedef kitlenin ilgi alanlarını kapsayan ve merak uyandırabilecek en genel konuları düşünmek faydalı olabilir. Konu seçimi noktasında rakip analizi yapmak ve odaklanılan alanları derinlemesine incelemek de önemlidir.
Küme Sayfalarının Belirlenmesi
Ana konu seçildikten sonra atılması gereken adım cluster content’lerin belirlenmesidir. Belirlenen alt konuların pillar content ile alakalı olmasına dikkat edilmelidir. Seçimler, ana konu ekseninden çıkmayacak şekilde yapılmalıdır; çünkü alt kümelerdeki içeriklerin temel amacı pillar content’i detaylandırmaktır. Hedef kitle analizleri, pillar content ile alakalandırılacak alt konuların tespit edilmesine fayda sağlayabilir.
Anahtar Kelime Araştırması
Topic clusters stratejisini uygularken bir sonraki adım seçilen ana ve alt konular özelinde bir anahtar kelime çalışması yapmaktır. Anahtar kelime çalışması sırasında Ahrefs, Semrush, Ubersuggest, Keyword Tool IO, Answer the Public gibi ücretli ve ücretsiz pek çok araç kullanılabilir. Keyword Tool IO longtail kelimelerin tespitinde fayda sağlarken soru kalıplarının belirlenmesinde Answer the Public kullanılabilir.
Küme Sayfaları ve Linklemelerin Yapılması
Linkleme çalışmasının yapılması içerik stratejisinin belirlenmesinde gelinen son aşamadır. Bu aşamada daha önce belirlenen ana ve alt konular, anahtar kelimeler kullanılarak birbirine iç linkler aracılığıyla bağlanabilir. Bu modelin en önemli özelliklerinden biri, yapılan linklemeler sayesinde içerikler/sayfalar arasında kullanıcıların bilgiye kolayca ulaşmalarını sağlayacak kümeler oluşturmasıdır. Bu noktada her cluster content (alt konu) içerisinde pillar content’e (ana konu) linkleme verilebilir. Cluster dışında kalan ancak alakalı olduğu belirlenen alt konular da birbirine linklenebilir. Bu sayede hem kullanıcıya birbiri ile alakalı içerikler sunulur hem de arama motoru botlarının web sitesini daha kolay tanıması sağlanabilir.
Topic Cluster Modelini Uygularken Chat GPT’den Nasıl Faydalanabilirsiniz?
ChatGPT, SEO alanında pek çok konuda olduğu gibi topic cluster modelinin uygulanmasında da kullanılabilir. Topic cluster modeli uygulanırken özellikle konu seçimi ve küme sayfalarının belirlenmesinde ChatGPT kullanımı son derece faydalı olacaktır. ChatGPT yardımı ile bir konu ve alakalı alt konular kolaylıkla belirlenebilir. Bu şekilde pillar content seçimine daha geniş bir pencereden bakmak da mümkün olur. Aşağıda yer alan örnekteki gibi pazarlama türleri ve bununla alakalı alt konular ChatGPT yardımı ile kolaylıkla listelenebilir.
ChatGPT tarafından verilen bu liste, alakalı alt konuların tespit edilmesi için de kullanılabilir. Bu şekilde ana konuya bağlı cluster contentler kolaylıkla oluşturulabilir. ChatGPT, belirlenen bu alt konular için hangi anchor text üzerinden linkleme yapılacağı noktasında da fayda sağlar. Bu aşamada ChatGPT’ye gerekli adımların detaylı olarak belirtilmesi istenen sonucun alınması noktasında faydalı olacaktır.
Tüm bu yöntemlere ek olarak ChatGPT yardımı ile mevcutta bulunan anahtar kelime havuzundan gruplamalar da yapılabilir. Konu seçimi aşamasında mevcutta bulunan anahtar kelimeler ChatGPT aracılığıyla gruplandırıldıktan sonra pillar content buna göre belirlenebilir. Yapılan gruplandırmalar cluster content aşamasında da göz önüne alınabilir.
ChatGPT, topic cluster modelinin oluşturulurken ciddi oranda bir zaman tasarrufu sağlar. Yapay zekâ tarafından sunulan ana ve alt konular doğrudan kullanılmasa bile gidiş yolunun belirlenmesi için tercih edilebilir. Böylece daha az zaman ve enerji harcanarak söz konusu model oluşturulabilir.
Topic Clusters Modeli Web Sitenize Neler Kazandırabilir?
Google ve diğer arama motorları, web kullanıcılarının hızla değişen arama niyetlerine ve eğilimlerine ayak uydurmak için sıklıkla güncelleme yapar. Google’ın özellikle RankBrain algoritmasını devreye alması ile ilgili konular aracılığıyla en anlamlı arama sonucunu sunmak büyük önem kazandı. Bu güncellemeler neticesinde ise birbiri ile alakalı konuları bütün hâlinde sunan topic clusters modeli, SEO çalışmalarının içerik tarafı için olmazsa olmaz bir konuma geldi. Doğru uygulanan topic cluster modelinin SERP’ler üzerinde yadsınamaz bir öneme sahip olduğu da kolaylıkla söylenebilir.
Web Sitesi Deneyimini Daha İyi Hâle Getirmek
Arama motoru botlarının web sitelerini sıralarken kullandığı kriterler arasında kişilerin sayfalarda geçirdikleri süreler yer alır. Kullanıcılar, sitede istedikleri bilgiyi bulamaz ya da arama sırasında zorlanırsa sayfadan hızlıca çıkar. Kullanıcının sitede daha uzun süre kalmasını sağlamak, ihtiyaç duyulan bilginin hızlı bir şekilde sunulmasından geçer. Topic clusters modeli de tam bu noktada devreye girer. Kullanıcı, herhangi bir sayfayı okuyabilir ve daha sonra iç linkler yardımı ile alakalı diğer sayfalara geçebilir. Bu sayede kullanıcıların içeriklere olan ilgisi ve sitede kalma süreleri artırılabilir.
Arama Motoru Botlarının Siteyi Taramasını Kolaylaştırmak
Dâhilî bağlantılar Google’ın SEO kriterleri arasında önemli bir yere sahiptir. Google botları, iç linkleme kurgusu zayıf olan olan web sitelerinde içeriklerinin birbirini desteklemediği mantığını kurar. İçeriklerin daima birbirini destekleyecek şekilde düzenlenmesi site mimarisinin botlar tarafından daha kolay anlaşılmasını sağlar. Dolayısıyla web sitesinde bulunan içeriklerin birbirleri ile ilişkili olduğu bir ağ kurulmalıdır. Topic clusters modeli bu ağın kurulması için kullanılabilecek en sağlıklı yöntemlemlerden biridir. Modelde uygulanan link inşası ile botlar sitede yer alan içerikler arasında bağlantı kurarak tarama işlemini daha kısa sürede yapabilir.